דיסוציאציה: מה הם התסמינים שלה וכיצד ניתן להתמודד איתה בצורה נכונה?

תוכן עניינים

אז למה בכלל אנחנו חווים דיסוציאציה, מה נמצא בשורש של זה, כיצד אפשר להתמודד עם זה. גבר באזור גיל 30 שהגיע לטיפול בדיסוציאציה, התקשר בצורה בהולה, ביקש בדחיפות פגישה כי כל היום שלו מלווה בדיסוציאציות וכבר הסבל הגיע לסף כזה שהוא מרגיש שהוא מתקשה להכיל את הכאב הזה.

זה פוגע בזוגיות שלו, ביחסים עם ההורים והחברים, הוא כבר שנה לא עובד והיה נשמע לי בטלפון כל כך מובס מהמצב, זה הרגיש שהמצב שלו ניצח אותו והעבודה הרגשית הזו זו מבחינתו התחנה האחרונה לפני אישפוז, הקושי כבר הרגיש שזה גדול עליו להתמודד באמצעים הקיימים ברשותו. 

אחרי כמה ימים, הסיפור שלו הידהד בתוכי, שאלתי את עצמי איך אפשר יהיה לעזור לו בצורה המיטבית ביותר עבורו. 

בעיות בזוגיות

המפגש בינינו אחרי מספר ימים מהשיחה היה מאוד משמעותי. היה איזה חיבור מידי, משהו בו התמסר מיד לעבודה הרגשית ועל אף המשקל הרב שנשא על גבו מהחודשים האחרונים שרובם העביר ספון בביתו, היה ניכר מאוד שכוח הרצון שלו היה שם. 

היו לו המון שאלות ואת חלקן נביא כאן ונתבונן על התופעה הזו, מה השורשים שלה וכיצד להתמודד איתה, מה באמת חשוב להבין. 

 

למה אנחנו חווים דיסוציאציה? 

אנחנו חווים ניתוק רגשי (דיסוציאציה) כשיש עומס רגשי על מערכת העצבים שלנו, נקח לדוג’ אצלי בבית כשהמדיח כלים עובד יחד עם הבויילר, יש עומס על המערכת, אז יש הפסקה של צריכת החשמל. 

ככה גם במערכות שלנו, כשיש לנו עומס רגשי, מודע ולא מודע, אנחנו מתחילים להתנתק.

הדיסוציאציה מאוד לא נעימה כי היא לוקח אותך למקום אפל בנפש, ושום דבר לא ברור, איפה אנחנו עומדים בסיטואציה, מתקשים להבין את הסיטואציה מבחינה רגשית, ואז מתחילה מלחמה פנימית שלו משאירה שבויים היא מכלה כל מה שעומד נגדה, ואנחנו משלמים מחיר מאוד כבד.

אנחנו מתנתקים יותר, זה מחמיר ככל שהעומס הרגשי עולה. הבחור שהגיע לקליניקה שיתף בתסכול גדול, כי הדיסוציאציות הלכו וגדלו כל כך עד שבערך 80 אחוז מהיום שלו הוא מרגיש מנותק לגמרי, ואחרי קשה לו זה היה הניתוק מהחברה ומהחברים, כולם חווים אותו אחרת.

זה כבר לא אותו אחד, עכשיו הוא חווה את כולם כאיום, כל משפט יכול להתפרש בקלות רבה כאיום לא נעים, כל משפט תמים ככל שיהיה ברגע של דיסוציאציה יכול להתפרש כמשפט מאוד פוגעני ודורסני, כזה משפט תמים יכול להרגיש כמו חדירה לפרטיות.

התגברות על קנאה בזוגיות

וזה מוצא אותו הרבה פעמים לא יודע כיצד להגיב, לחייך? לשתוק? לדבר? מה עליו לעשות כדי להתאים את עצמו חזרה לחיק החברים והחברה והחיים בכלל.  

אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מאוד מתוסכלים, כי כל פרשנות שעוברת לנו בראש, יכולה להוריד את המצב רוח, לפגוע בתפיסה של אותו אדם קרוב אלינו, לגרום לנו להגיב אליו בצורה תוקפנית כי אנחנו בחוויה של תוקפנות ממנו.

אנחנו חווים דיסוציאציה כאשר אנחנו מתנתקים מעצמנו, כשאנחנו כבר אפילו לא מספרים לעצמנו את הדברים. לעיתים זה הדחקות של שנים שדרוש משבר של ממש כדי להביא את עצמנו ליותר מודעות, לעיתים זו טראומה מאוד משמעותית שהותירה חותם אבל לא עברה עיבוד רגשי כמו שצריך. 

 

איך להתמודד עם דיסוציאציה? כדי לתת כלים של ממש אנחנו צריכים להכיר 3 סוגים של כלים ב3 דרגות של רבדים 

 

התמודדות עם דיסוציאציה ברובד המנטלי: 

ברובד המנטלי אנחנו במאבק מתמיד, אנחנו בניתוח יתר של כל עניין ודבר, כיצד לפרש איך לפרש, הכלי הוא כלי פשוט, זה כלי ההתבוננות, על אף שיש לנו מחשבה, אנחנו לא חייבים להזדהות עם כל מחשבה ומחשבה שעוברת בתוכנו, יש בתוכנו את כוח המודעות, זה כוח כל כך עצום שמאפשר לנו להתבונן על מחשבה ולא להיכנס לתוכה ולהזדהות איתה.

היכולת הזו ככל שאנחנו מפתחים אותה אנחנו יכולים להתחיל להטיל ספק באמיתות כל מחשבה ומחשבה ולתת לה מקום ואהבה והכלה אבל לא להזדהות איתה ולהפוך אותה לעיקר הדברים.

ברגע שלמדנו התבוננות והצלחנו לעבור למצב מתבונן במחשבה עצמה אנחנו יכולים לתקשר עם עצמנו ועם העולם בצורה הרבה יותר מדוייקת. ככל שהתקשורת בינינו לבין עצמנו משתפרת ככה גם אנחנו יכולים לתקשר יותר טוב עם הסביבה, עם העולם.

אנחנו לומדים לקבל, להכיל כל מחשבה ופרשנות שעולה בתוכנה מבלי שהיא תייצר מאבק מתמיד ותגרום לשחיקה ולופים סביב נושאים מסויימים. אנחנו צריכים ללמוד להרפות תכנים שמעמיסים על המערכת שלנו, ללמוד את עצמנו, ממש כמו מפה שצריך ללמוד על טבעה של הדרך, ההרים, הנחלים, על איזו קרקע אנחנו הולכים, ככה אנחנו צריכים ללמוד כיצד להתנהל כשיש לנו עומסים על המערכת. בכל רגע נתון מה עושים, לאן הולכים, מה העוגן שלנו. 

 

התמודדות עם דיסוציאציה ברובד הרגשי:

העומס מגיע מתוך מקום שאין תנועה ברגש, הרגש התמצק בתוך הגוף שלנו ועכשיו זה מנהל אותנו, אנחנו גם מודעים לזה שמשהו אחר מנהל אותנו ואנחנו לא בשליטה שם, וזה מביא אותנו לסף ייאוש, כי אנחנו מרגישים שהרגש בוחר אותנו ואנחנו לא בוחרים ברגש.

ככל שאנחנו יותר מודחקים ככה אנחנו יותר מנוהלים רגשית. ככל שאנחנו יותר עסוקים רגשית ככה אנחנו פחות מרוכזים ברגע הזה, יותר מנותקים ונמצאים בעולמות של דמיון.

אנחנו צריכים ללמוד להניע את הרגש, להקשיב פנימה לרחשי הגוף שלנו, להיות יותר מודעים מתי אנחנו מעמיסים על המערכת ולהאיר את אור המודעות על אותו מקום חשוך, זה מעורר באותו אזור מודחק תנועה והתנועה הזו מביא להקלה על העומסים הרגשיים.

איך עושים את זה? צריך להתמקד בגוף, תשומת הלב שלנו כמו שהיא רואה החוצה היא יכולה לראות גם פנימה. צריכה למקד את תשומת הלב באזורים השונים ולנשום לתוך זה, כל תנועה רגשית על רקע של שקט אפשר ממש לאתר היכן החסימה נמצאת ולשחרר את הרגש הכלוא שם, ככל שיש יותר תנועה רגשית באזורים חסומים ככה יש הקלה על המערכת כולה ואין צורך בדיסוציאציה כדי להמשיך לתפקד. 

 

התמודדות עם דיסוציאציה ברובד הפיזי: 

יש אזורים מאוד עמוקים שאנחנו מתקשים להגיע אליהם באמצעות עבודת מודעות בלבד, הרובד הפיזי פותח לנו עולם חדש ומאפשר לנו להגיע לתנועות רגשיות מאוד עמוקות ולשחרר אותם מהרובד הפיזי.

הסוד ברובד הפיזי זה לעסוק הרבה בנתינה, כל מה שחסר מבנאדם מסויים לתת אותו בעצמנו. אותו בחור שבזכותו יש המאמר הזה, שיתף אותי שהוא היה רוצה שחברה שלו תת לו יותר חום ואהבה, אז זה בדיוק מה שהוא צריך לתת לה, ע”י זה שהוא לא בציפייה כל הזמן לקבל והוא עושה את זה כאקט פיזי ונותן חיבוק וחום, זה אוטו’ משתרש גם אצלו במערכת.

אנחנו בפן הפיזי צריכים ללמד את הגוף והתודעה להסתנכרן וליצור כמה שיותר רגעי הווה ממושכים. 

 

לסיכום, 

 

דיסוציאציה באה להקל על המערכת ולמנוע עומס יתר על מערכות העצבים, זה בא לפזר את העומס על אזור ספציפי ולפזר את הכאב ולנוע מצב של שמערכת העצבים עומדת במתח גדול מדי שעלול להביא לקריסת מערכות.

הדיסוציאציה צועקת לנו – להתחבר לעצמנו, לחזור הביתה, לטבע הרוחני שלו, למהות, לאמונה פשוטה. הניתוקים מגיעים ממרחק גדול מעצמנו, אנחנו שבויים בדמיונות, רבים עם עצמנו ושוכחים למה כל זה התחיל.

הניתוק בא להורות לנו את הדרך לחיבור, הוא בא להגן עלינו, לעזור לנו וע”י חיבור אמיתי ללב שלנו, אנחנו יכולים להגיד לדיסוציאציה שהיא סיימה את תפקידה והיא יכולה לשחרר אותנו.

חשוב להגיד ולתת תקווה, שאותו בחור חזר לעבוד (בשתי עבודות) חזר לתפקוד, חזר לצחוק עם החברים ולהתחבר לחברה כאילו זו הייתה הפעם הראשונה שהוא רואה אותה. והוא עושה עוד דרך ולומד כל יום עוד קצת להתחבר ללב שלנו, להרפות מכל מה שמיותר ולהתחבר לכל מה שחשוב באמת. 

 

רוצים לקבל את הכלים להתגבר על הדיסוציאציה בטובה ביותר?

אנחנו מזמינים אתכם להשאיר פרטים למטה ולקבוע פגישת ייעוץ קצרה וממוקדת בנושא טיפול בדיסוציאציה ולראות תוצאות משמעותיות כבר מהפגישה הראשונה